Blogg

Skanderna 2008 - "live"-blogg

2008-04-05
Framme i Abisko! Efter 112 mil sitter vi nu på ett café på en fjälltopp. Lite blandade känslor att vara tillbaka i civilisationen. Skönt att äntligen ha nått vårt mål. Vi avslutar med att pumpa puder i Noulja offpist. Kontraster. Härligt med lite glid för omväxlings skull. Kul att så många har följt vår tur. Fler äventyr väntar vid horisonten. Ännu är inget fastslaget men idéerna är många. Boka gärna ett föredrag, så får ni ta del av våra bilder från 64 dagar i det fria. Lev era drömmar! /Ylva-Li & Joakim

2008-04-02
Nu har vi skidat bland fjällkedjans jättar några dagar och vi ligger nu väster om Kebnekaise. Det märks att vi varit ute länge. Huden hänger på näsorna av gammal solbränna och utrustningen börjar falla sönder, fötterna har fått en läderartad sula av intorkade blåsor och blå naglar. Men vi är i topptrim.

2008-03-28
Äntligen sitter vi framför brasan på Saltoloukta fjällstation. Vi längtar efter frukost. Mat i tankarna, som alltid. Vi ska ta den första vilodagen på 50 mil i morgon, vilket kommer att bli skönt. På söndag startar vi den sista etappen med slutmål Abisko. Avverkad sträcka: 97 mil.

2008-03-26
Idag har vi gått förbi Rapa-deltat och ligger just nu i utkanten av nationalparken Sarek. En magisk plats som gett oss många intryck. Kylan har släppt sitt grepp en aning och bytts mot vind på 10 m/s och cirka 10 minus. Imorgon väntar en brant uppförsbacke - en uppfriskande start på dagen, men efter en uppförsbacke kommer alltid en nerförsbacke.

2008-03-24
Nu har det vackra vädret och solen hållit i sig en vecka. Nätterna är kalla och håller sig runt -30. I natt hade vi -35. Vi firade påsk med påskägg, flygande Jakob och slånbärslikör. Igår träffade vi en Jokkmokkssläkt som gav oss kaffe och 1.5 kg souvas (rökt renskav) som vi tryckte i oss på kvällen som middagstillbehör. Nu har vi precis passerat Kvikkjokk och har avverkat 90 mil.

2008-03-20
Idag har vi passerat polcirkeln. Det förstärker känsla av att vi kommit en bra bit på väg. Vi har slagit upp tältet norr om Vuonatjviken och vi har polarparty med Yogi-Te. På paketet står det: "The beat of your heart is the rhythm of your soul."

2008-03-19
Idag har vi spårat oss i djupsnö från Adolfström till Pieljekaises nationalpark. En plats känd för sina stora älgar och fjällurskog. En turens hårdaste etapper. Nu har även det fina vädret och kylan anlänt. Ca 25 minusgrader på nätterna och "varma" dagar. Vår totala avverkade sträcka är 810 km, när vi nu ligger 3 km söder om Jäkkvik.

2008-03-16
Igår hade vi en sagolik dag! Turens bästa. Dimman lättade på förmiddagen och Systertopparna visade sig. Vi tog en lång fika och njöt av utsikten. Skönt att för en gångs skull se fjällen vi skidar genom. Idag passerade vi Ammarnäs och nu är vi inne i Vindelfjällens naturreservat, som har en av Sveriges få fjällrävsstammar. Nu njuter vi än en gång vid elden och snön faller tung.

2008-03-13
En riktig rivstart med de tunga och överfyllda pulkorna, hela dagen har varit en enda lång uppförsbacke. Vi äter så mycket vi orkar av överflödet. Men det känns skönt att vara bort från civilisationen igen, efter gårdagen i Tärnaby. En dag med en massa fixande och tricksande. Vi blev bjudna på kaffe av två väldigt trevliga kvinnor på "Lapprappe" som är en slöjdbutik. Det var dagens höjdpunkt. Kommer ni till Tärnby så är den värd ett besök. Nu ligger vi fyra kilometer söder om systerstugan.

2008-03-11
En dag tidigare än planerat ligger vi nu i Tärnaby. Efter att vi gått genom ödsliga landskap, med endast några enstaka hus och pärlugglans eviga hoande på nätterna, känns det skönt att i övermorgon börja på Kungsleden. I morgon ska vi hämta vår första och enda matdepå samt duscha efter veckor av svettande. Turens längsta distans idag: 33 km.

2008-03-08
Vi tvingades ligga still två dagar i Klimpfjäll pga. ett elakt skavsår. Idag var vi äntligen "back on track". Vi har slagit läger i södra änden av sjön Ransarn efter 25 km i snö och snålblåst. Nu ligger vi och myser i våra sovsäckar efter en god middag.

2008-03-05
Hurra! Nu är det halvvägs-party. 52 mil gjorda och 52 mil kvar. Vi är i Klimpfjäll nu och dundrar fram genom Lappland. Vi hade vår kallaste natt hittills: -25C. Nu ska vi fira med kaffe och mandeltårta.

2008-03-03
Nu har vi varit ute i 31 dagar. Imorse upphörde äntligen snön och blåsten. Istället fick vi en morgon med 19 minus. Klar och kall. Vi har njutit av en dag i sol. Äntligen! Vi tände en eld när vi slog läger norr om Ankarede. Nu väntar troligtvis en ännu kallare natt.

2008-02-29
Efter att ha orienterat oss fram i väglöst land, blivit jagade av dimma och sett ett färgsprakande vackert norrsken så har vi äntligen passerat Gäddede. Byn gjorde inget vidare intryck, speciellt inte när det imorgon längs vår väg ska vara SM i Enduro, dvs. en massa småpojkar på snabba skotrar, som ska gasa allt de orkar under en dag. Vår sympati för dessa motorfordon är inte speciellt hög under den här turen. Nu siktar vi mot Tärnaby istället.

2008-02-27
Vinden har äntligen lugnat sig. I förrgår blåste det 19 m/s i byarna. Trötta tog vi en tidig kväll och gjorde en sprakande eld nere i skogen. Det gav energin tillbaka. Vinden mojnade och natten blev kall. Igår nådde vi Valsjöbyn. Där fanns en mycket trevlig butik och vi fick hjälp av en snäll och hjälpsam kvinna. På väg ut ur byn blev vi inbjudna till ett danskt par som bjöd på middag. Vi fick en väldigt trevlig kväll ihop. Nu ligger vi i Hotagens naturreservat som ska vara Sveriges björntätaste. Vi har gäddede i kikaren om några dagar.

2008-02-21
Nu har det gått några dagar. Vinden mojnade och istället stretade vi i 3 dm tung blötsnö. Varje steg var ett krafttag i uppförsbackarna. Det regnade under eftermiddagen. Mildvädret höll i sig och det blev en del kläder att torka i sovsäckarna. Sen överraskade vädret med sol och vi fick ny energi. Idag höll det lugna vädret i sig. Vi har börjat uppnå bra dagsdistanser. Nu har vi slagit läger i östkanten på Kallsjön efter dagens 27 km. Fin skridskoåkning idag!

2008-02-16
Suck! Vädret är inte på vår sida. I morse hade det kommit 3 decimeter blötsnö och det blåser 17 m/s på kalfjället. Vi ligger och väntar på att få göra den sista väderberoende etappen innan vi går ner i låglandet. Vi ligger 2 mil norr om Storlien och snön vräker ner.

2008-02-15
Efter att ha varit inblåsta söder om Blåhammaren i två dagar tog vi oss äntligen iväg idag. Snön har piskat och ruskat tältet. När vi vaknade i morse såg tältet ut som en iglo. Vi fick gräva fram tältpinnarna en meter ner. Nu ligger vi i några buskar i Storlien, nöjda och belåtna efter en välbehövlig dusch.

2008-02-11
Idag har Sylarna visat sig från sin bästa sida, med molnfria kammar, strålande sol, gnistrande vit snö och minus 12 grader. Till skillnad från igår då vi gick dubbelvikta i vinden vid Helags dessutom på isigt underlag pga. av tidigare mildgrader. Vi är nu lite försenade, pga. förkylning och Ylva-Lis krånglande hälar. Vi tar det dock med ro och hoppas att det ska bli bättre. Vi tog det lugnt i dag och gick bara 12 km.

2008-02-07
Nu har vi slagit läger 1000 meter över havet. Många höjdmeter i benen. Första dagen med sol, som nu på kvällen har bytts mot snödrev. Vi ligger på Långbrottsfjället, väster om Ramundberget. Vi tar det med ro och njuter av färden.

2008-02-04
Nu är vi i myskoxens förlovade land. Strax norr om sjön Rogen i Härjedalen. I morse sprang tydligen en Järv förbi, bara 150 meter från vårt tält. Men vi åt frukost, så vi missade honom. Hittills har vi haft alla möjliga väder. Nu sitter vi i tältet och summerar dagen med efterrätt.

2008-02-01
Nu är vi äntligen på väg. En hård start från Grövelsjön, med lössnö upp till knäna. Snön vräker ner och det är varmt i luften så vätan blir påtaglig.